گزارش عملکرد علی نوری نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی:

جهاد کشاورزی حافظ تامین امنیت غذایی مردم است:

کشاورزی یکی از اصلی ترین صنعت‌های در حال حاضر و یکی از پر اهمیت ترین مشاغل در گذشته و اکنون می‌باشد چرا که این بخش با سفره مردم در ارتباط مستقیم بوده و از طرفی امروزه امنیت غذایی در واقع اقتدار و قدرت برای هر نظامی به ارمغان می‌آورد.
حال به همین منظور به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با علی نوری نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی گفتگویی داشته‌ایم و عملکرد ایشان در این اداره را بررسی نموده‌ایم.

علی نوری نژاد قریب به یک سال است که سکان جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی را در دست گرفته و در این مدت کوتاه با تلاش شبانه روزی و عملکرد خود توانست رضایت بهره‌برداران حوزه کشاورزی این شهرستان را به خود جلب کند.

جشنواره برداشت پیله برای اولین بار در سوادکوه شمالی برگزار شد:

علی نوری نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی از اهمیت نوغان‌داری و تلاش برای رشد این سنت قدیمی فراموش شده در این شهرستان میگوید: یکی از سنت های قدیمی ما ایرانیان نوغان‌داری و یا پرورش کرم ابریشم است.
با توجه به این که یکی از راهبرد های اصلی وزارت جهاد کشاورزی پرورش کرم ابریشم است، ما طی برنامه ای مدون و آموزش های اصولی این انگیزه را دوباره در بین مردم ارتقا خواهیم داد و به همین منظور در هفته جهاد کشاورزی جشنواره‌ی برداشت پیله تر را در روستای کالیکلای شهرستان سوادکوه شمالی برگزار کرده‌ایم تا این اقدام در جلب افراد جهت انجام فعالیت در این بخش کمک کند و شاهد رشد این فعالیت جانبی زود بازده در شهرستان سوادکوه شمالی باشیم.

تمام عشایران شهرستان سوادکوه شمالی از پنل خورشیدی بهره‌مند خواهند شد:

نوری نژاد یکی از عمده ترین مشکلات دامداران و عشایران این منطقه را کمبود امکانات ارتباطی دانست و افزود: دامداران و عشایران کوچ رو زمانی که در مناطق ییلاقی استقرار پیدا می‌کنند با مشکلاتی همچون روشنایی و عدم دسترسی مخابراتی با خانواده و سایر افراد مواجه میشوند و در حال حاظر به کمک مسئولین عشایری استانی و شهرستانی توانستیم تعداد ۱۰ پنل خورشیدی به دامداران و عشایران منطقه سوادکوه شمالی به صورت رایگان توزیع نماییم.
تلاش و برنامه ریزی اینگونه است که در سال جاری توزیع پنل خورشیدی در بین دامداران و عشایر کوچ رو ادامه داشته باشد البته سایر خدمات نظیر انتقال آب، توزیع خوراک دامی، ایجاد و مرمت راه دسترسی به مناطق ییلاقی از دیگر اقدامات بخش عشایری می‌باشد که این مهم در سال جاری و سنوات آینده اجرا می‌شود.

ایجاد امنیت غذایی یکی از مهم ترین وظایف جهاد کشاورزی می‌باشد:

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی در خصوص میزان اهمیت وظایف جهاد کشاورزی در امنیت مواد غذایی بیان کرد: شاید بخشی از مردم آگاهی کافی نسبت به شرح وظایف جهاد کشاورزی را نداشته باشند و به همین خاطر نیاز است از طریق فضای مجازی، آموزش و برنامه های رادیو و تلویزیونی اطلاع رسانی شود و در زمینه ارتقای آگاهی نسبت به شرح وظایف جهاد کشاورزی اقدام موثری صورت گیرد یکی از مهم ترین و عمده ترین وظایف جهاد کشاورزی تامین مواد غذایی می باشد.

شهرستان سوادکوه شمالی ۱۲هزار و ۶۰نفر بهره‌بردار در حوزه های دامی و کشاورزی دارد:

علی نوری نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی درمورد بهره‌بردارارن فعال در حوزه های دامی، باغی و کشاورزی خاطرنشان کرد: شهرستان سوادکوه شمالی ۱۲هزار و ۶۰ نفر فعال در عرصه های باغی، دامداری و کشاورزی دارد که از این تعداد ۳۵۴۱ نفر در بخش باغی، 3874 نفر در بخش زراعی، 3300نفر در بخش دامداری و ۱۳۴۵ نفر دیگر دربخش های سبزی‌جات، صیفی‌جات، ماکیان و… به عنوان بهره‌بردار مشغول به فعالیت می‌باشند.
نوری نژاد ادامه داد: مساحت زمین های زراعی برنج این شهرستان ۱۶۱۰ هکتار است که در کشت بهاره امسال با توجه به تنش آبی موجود در شهرستان با پیگیری، هماهنگی و مدیریت در چگونگی توزیع آب با همکاری و همراهی سازمان‌های مطبوعی چون؛ فرمانداری، شورای بخش، اداره امور آب، شورای کشاورزی، بخشداران و همچنین همراهی دهیاران و شوراها توانستیم مجموع عرصه زمین های زراعی شالی را سطح زیر کشت ببریم و پیش بینی می‌شود بیش از ۷ هزار تن شلتوک برداشت شود.

یکی از اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی در کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ افزایش چشمگیر در سطح و برداشت محصولاتی نظیر گندم، جو و علوفه‌های دامی بوده است به طوری که در کشت پاییزه گندم بیش از ۴۲ هکتار سطح زیر کشت و حدود ۱۰۰ تن برداشت گندم داشتیم که در مقایسه با سال زراعی قبل رشد دو برابری داشته و همچنین در کشت جو در سطحی حدود ۶۱ هکتار انجام شده و ۱۳۱ تن جو توسط بهره برداران تولید، و برداشت شده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴برابری داشته‌ایم.

یکی دیگر از کشت هایی که در این شهرستان حائز اهمیت است، کشت شبدر وتامین علوفه دامی می‌باشد که در کشت پاییزه امسال مساحتی بیش از ۶۳ هکتار به زیر کشت شبدر و تریتیکاله رفته است و بیش از ۱۷۲۶۰ تن علوفه برداشت شده و درواقع شاهد افزایش ۸۵ درصدی در این نوع محصول بوده‌ایم.

از دیگر محصولات کشاورزی بسیار مهم و استراتژیک در کشور تولید دانه های روغنی کلزا و سویا می‌باشد که ما در این شهرستان در کشت پاییزه توانستیم با بیش از ۵۸ هکتار کشت کلزا و سویا ۹۵ تن برداشت داشته باشیم که در مقایسه با سال گذشته افزایش۵۲ درصدی تولید را شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: در شهرستان سوادکوه شمالی قریب به ۱۵۰۰ هکتار از عرصه های کشاورزی به مرکبات اختصاص پیدا کرده است که سالانه بیش از ۳۶هزار تن برداشت مرکبات برای این شهرستان صورت میگیرد.

وی همچنین در بخش گلخانه افزود: در این شهرستان بیش از 12 هزار متر مربع گلخانه وجود دارد که در زمینه تولیدات سبزیجات، صیفی جات، لیمو ترش، انواع گل و گیاه زینتی، مارچوبه، موز و… فعالیت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی در خصوص تولیدات دامی افزود: در بخش تولید گوشت قرمز از ۱۸۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ توانستیم به ۳۵۰۰ تن گوشت قرمز در سال ۱۴۰۱ برسیم .
و در تولید شیر نیز از ۱۰۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ رشد داشته‌ایم.

نوری نژاد در ادامه افزود: در این شهرستان ۴۳ سالن مرغ گوشتی در حال فعالیت می‌باشند که میزان تولید این مرغداری‌ها از ۵ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۷ هزار تن در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

علی نوری نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی در خصوص فعالیت های زنبور داری اشاره کرد: در این شهرستان ۷۲۰‌نفر در بخش زنبورداری فعالیت دارند و حدود ۷۰هزار کلنی وجود دارد که تولید عسل بهاره امسال به بیش از ۵۵۰ تن رسیده و پیش بینی میگردد تا پایان سال بیش از ۷۰۰ تن عسل مرغوب تولید، و به بازار عسل عرضه شود.

قریب به ۹۰درصد اعتبارات عمرانی جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی تخصیص یافت:

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی در خصوص تخصیص اعتبارات بخش کشاورزی و اجرای عملیات عمرانی اظهار کرد: اعتبارات خوبی در فصول مختلف به ما تخصیص داده شد و ما پیمانکار را هم مشخص کرده‌ایم و در سامانه دولت بارگذاری شده است.
عمده فعالیت های عمرانی، آبی و خاکی جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی در زمینه های لاینینگ، ترمیم و باز سازی انهار، لایروبی آببندان ‌ها، انتقال آب کشاورزی به وسیله لوله و همچنین ایجاد دیوار حائل می‌باشد و انتظار میرود بعد از برداشت برنج در ماه های آینده فعالیت های عمرانی آغاز شود.

نوری نژاد در آخر خاطرنشان کرد: ما توانستیم در سال ۱۴۰۱ بیش از 64 میلیارد تومان تسهیلات بانکی جذب کرده و در حوزه های مشاغل خانگی، مکانیزاسیون، دامی و… توزیع کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی افزود : یکی از افتخارات این مدیریت در سال ۱۴۰۱ این بوده است که در بین مجموع ۲۲ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های استان مازندران، در بخش ایجاد و تثبیت اشتغال در سامانه رصد با تعداد ۳۵۲نفر و با ثبت آمار اشتغال بیش از ۱۵۵ درصد مقام اول را کسب نماید.
یکی دیگر از مسائلی که کشاورزان همیشه با آن در چالش هستند تامین ادوات کشاورزی است که ما به همین منظور در سال گذشته ۴۴ دستگاه ادوات کشاورزی شامل تراکتور و دنباله بندها را در بین کشاورزان و بهره‌برداران توزیع کرده و همچنین در سال جاری نیز برای پیگیری و انجام ثبت درخواست در سامانه خرید ادوات کشاورزی تلاش خواهیم کرد که این تعداد در مقایسه با سال قبل افزایش چشمگیری داشته باشد تا کشاورزان بدون دغدغه و دسترسی آسان در امنیت غذایی نقش موثری داشته باشند.
یکی دیگر از مسائلی که کشاورزان همیشه با آن در چالش هستند تامین ادوات کشاورزی است که ما به همین منظور در سال گذشته ۴۴ دستگاه ادوات کشاورزی شامل تراکتور و دنباله بندها را در بین کشاورزان و بهره‌برداران توزیع کرده و همچنین در سال جاری نیز برای پیگیری و انجام ثبت درخواست در سامانه خرید ادوات کشاورزی تلاش خواهیم کرد که این تعداد در مقایسه با سال قبل افزایش چشمگیری داشته باشد تا کشاورزان بدون دغدغه و دسترسی آسان در امنیت غذایی نقش موثری داشته باشند.

خبرنگار:سحر نجفی سواد رودباری